26. feb 2019 Regionalmøde

Regionalmøder: Få styr på din fortælling

Fjernvarmeværkernes fremtid bliver konkurrencefyldt, og derfor skal værkerne til at kommunikere på en helt anden måde, hvis de vil beholde kunderne.

- Fjernvarmen skal gå fra at være tekniker til at være sælger, lød et af budskaberne fra Stig Caspersen fra Mediegruppen, da han skulle fortælle om den fremtidige kommunikation for fjernvarmeværkerne. Foto: Dansk Fjernvarme.

Siden nytår kan fjernvarmeselskaberne ikke længere basere hele eller dele af deres kundegrundlag på, at der er såvel tilslutningspligt som forblivelsespligt ved nye fjernvarmeprojekter. Det betyder, at selskaberne fremover vil blive udsat fra konkurrence – bl.a. i form af små varmepumper og andre individuelle løsninger.

Det er udgangspunkt for Stig Caspersen fra Mediegruppen, der på Regionalmøderne giver medlemmerne af Dansk Fjernvarme både indsigt og konstruktive bud på, hvordan de skal håndtere kommunikationen fremadrettet.

Et af de helt centrale bud til selskaberne er, at de skal få styr på deres fortælling og ændrer deres ”sprog”.

- Fjernvarmen skal gå fra at være tekniker til at være sælger, og derfor skal vi fortælle om det, som kunden vil være interesseret i at høre i stedet for det, som vi mener er det, der er interessant, lød det blandt andet fra Stig Caspersen, da han tirsdag i Kibæk gav sit oplæg på det første af de i alt ni Regionalmøder.

Fjernvarmen er grøn
Han nævner, at mange fjernvarmekunder slet ikke er klar over de mange fordele, som der er ved at være fjernvarmebruger. Han giver som eksempel, at langt de fleste danskere fx tror, at el er grønt, selv om det kun er omkring 40 procent af den el, der kommer ud til forbrugerne, der reelt er grøn.

- Omvendt tror mange, at fjernvarmen er sort, selv den i virkeligheden er 60 procent grøn. Der er nogle, der over de senere år har været gode til at fortælle den grønne historie om el, og det er nu jeres opgave at få dem til at høre jeres historie, mente Stig Caspersen.

Han pegede på, at konkurrenterne står klar til at tage over og fortælle kunderne om fordelene ved den individuelle varmeforsyning. Som han sagde, så skal de i hvert fald nok få fortalt, at borgerne ikke længere er bundet til fjernvarmen.

Stig Caspersen gav som inspiration det gode eksempel med Grundfos. Reelt laver de vandpumper, men det er ikke det, de sælger sig selv på. De fortæller i stedet historien om, at de leverer rent vand, og det er det samme spor, som fjernvarmeselskaberne skal ind på – nemlig at sætte fjernvarmen ind i den samme kontekst som den grønne omstilling.

- I skal skifte gear og fokus, så I får kunderne til at være med og blive en del af kampen om den grønne omstilling, lød hans råd, som også omfattede, at fjernvarmeselskaberne skal opleves som et andelsfællesskab, der er optaget af vores rolle i samfundet.

 

---

Dansk Fjernvarme afvikler over de kommende tre uger ni regionale møder for medlemmerne af foreningen. Du kan stadig nå at komme med et af møderne.

Læs mere om regionalmøderne og tilmeld dig her -->