TEMADAGEN BLEV AFHOLDT DEN 3. DECEMBER 2020.
INDLÆGGENE KAN SES HER.
En del fjernvarmeselskaber har allerede forskellige aftaleformer med forbrugerne, der går videre end den traditionelle levering af varmt vand ved hovedhanerne. Det kan f.eks. være en abonnementsaftale på fjernvarmeunitten, hvor fjernvarmeselskabet ejer og servicerer denne.
På temadagen får du en gennemgang af denne aftaleform med fokus på fordele og ulemper samt de mange juridiske og praktiske spørgsmål, man skal overveje.
Hvad må I under Varmeforsyningsloven, og hvilke forhold som forsikring, skattepligt, tinglysning, opsigelsesvilkår, kreditaftaleloven mv. skal overvejes. Alle spørgsmålene kan ikke besvares entydigt, men vi vil vende usikkerhederne.
Du vil også høre om de praktiske erfaringer fra et par fjernvarmeselskaber, og vi vil komme ind på, hvilke andre muligheder der kan være ved at få mere adgang til tilslutningsanlægget ved forbrugeren.
Temadagen er en gentagelse af den temadag, der blev afholdt i Fjernvarmens Hus den 22. oktober 2020.
Program
Der er kaffe og morgenbrød klar fra kl. 09.00
09.30 Velkomst
v/ Dansk Fjernvarme
09.35 Introduktion til aftaleformer og begreber
Vi gennemgår kort, hvad der menes med abonnement, leje, leasing, flytning af leveringsgrænse m.m., så vi har en fælles forståelse.
v/ Peter Skovsgaard, Dansk Fjernvarme
09.45 De juridiske rammer – inkl. pause undervejs og tid til drøftelser
Vi kommer ind på nogle af de juridiske spørgsmål ordningerne støder ind i. Herunder f.eks. forsikringer, skattepligt, tinglysningsloven, opsigelsesvilkår, kreditaftaleloven.
v/ Uffe Schifter-Holm, Birthe Boisen og Peter Skovsgaard, Dansk Fjernvarme
11.15 Case fra Aalborg Varme (Varme+)
Aalborg Varme er i gang med et pilotprojekt, hvor kunderne tilbydes et abonnement på en unit
inkl. installationsarbejdet og efterfølgende vedligeholdelse. De vil fortælle om deres ordning og de erfaringer, de har gjort sig.
v/ Maria Nymand og Villy Ejner Jensen, Aalborg Forsyning
11.40 Økonomiske overvejelser
Vi ser på økonomien i abonnementsordninger og hvordan prisen på ydelsen kan fastsættes.
v/ Peter Skovsgaard, Dansk Fjernvarme
12.00 Frokost
12.45 Opsamling på formiddagen – spørgsmål og debat
Vi vender eventuelle spørgsmål efter formiddagens præsentationer i plenum.
13.00 Samspil med Fjernvarmens Serviceordning
En fordel ved at flytte leveringsgrænsen er, at fjernvarmeselskabet selv kan sørge for vedligehold af anlægget ved forbrugeren. Teknologisk Institut fortæller om Fjernvarmens Serviceordning.
v/ Kai Borggreen, Teknologisk Institut
13.30 Aftalen med kunden (leveringsbestemmelserne)
Vi ser på, hvilke forhold man skal overveje at have beskrevet i sin abonnementsaftale.
v/ Uffe Schifter-Holm, Dansk Fjernvarme
14.00 Kaffe og kage – og netværk i grupper
14.40 Case fra Gentofte Gladsaxe Fjernvarme (Model A eller B)
Gentofte Gladsaxe Fjernvarme har allerede over 5.000 kunder, der i deres pris får stillet en fjernvarme-boks til rådighed inkl. vedligehold og reinvestering. Gentofte Gladsaxe fortæller bl.a. om, hvordan de har opnået så mange tilslutninger og deres særlige model for motivationstarif.
v/ Johan Sølvhøj Heinesen, Gentofte Gladsaxe Fjernvarme
15.05 IT-understøttelse af abonnementsordningen i praksis
Hvordan kan selskabets ERP-system understøtte abonnementsløsninger og ekstra produkter. DFF-EDB kommer med deres bud.
v/ Vinni Riber Dahl, DFF-EDB
15.20 Opsamling og spørgsmål i plenum
Vi samler op på jeres snakke i kage-pausen og vender eventuelle spørgsmål til dagens emner.
v/ Dansk Fjernvarme
15.30 Tak for i dag
Tilmeldingsfrist
Vi glæder os til at modtage din tilmelding senest mandag den 30. november 2020.
Praktisk information og betingelser
Læs mere om praktiske oplysninger, afbudsvilkår, persondata og andre betingelser her.
Samme sted kan du finde kontaktoplysninger, hvis du har spørgsmål eller kommentarer vedrørende vores kurser og arrangementer.
COVID-19 – Du kan trygt deltage på vores kurser og arrangementer
Hos Dansk Fjernvarme er sikkerheden for vores undervisere, medarbejdere og alle, der deltager i vores kurser og arrangementer af højeste prioritet.
Vi følger derfor myndighedernes retningslinjer og tager en række tiltag i forbindelse med vores arrangementer. Både i Fjernvarmens Hus og på øvrige lokationer. Læs mere om tiltagene her.