09. sep 2021 Fagligt

Serviceordning lancerer ny servicerapport

Fjernvarmens Serviceordning lancerer en mere kundevenlig servicerapport – samtidig bliver hjemmesiden relanceret.

Nu vil fjernvarmekunder kunne få helt klare anbefalinger til, hvordan de kan optimere deres anlæg. Fjernvarmens Serviceordning har nemlig udarbejdet en ny og langt mere kundevenlig servicerapport, som installatører kan give til de fjernvarmebrugere, der via deres fjernvarmeselskab er med i ordningen.

Fremover vil rådene til kunderne således være langt mere konkrete, fremgår det af Installationsmedierne, der er talerør for bl.a. TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Som eksempler på de langt mere konkrete råd giver Installationsmedierne, at forbrugerne fremover vil kunne få at vide, at ”Uisolerede rør og komponenter bør isoleres” og ”Varmtvandstemperaturen bør ikke overstige 55 grader, for at sikre mindst muligt energiforbrug”.

Servicerapporterne har været udsat for kritik for netop ikke at være forståelige nok for kunderne, der jo ikke har den samme tekniske indsigt som installatørerne. Derfor har det været et konkret mål for Fjernvarmens Serviceordning at lancere en servicerapport, der er enklere at forstå for kunderne.

Og det er en rigtig god idé, mener Birger Tannebæk Christiansen, der er teknisk konsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

– Den nye rapport kommer med klare, ikke-tekniske anbefalinger, som kunden kan forstå i stedet for en masse tal. Og dermed tror jeg, at kunderne vil være mere tilbøjelige til at tage fat i en installatør og få optimeret deres anlæg, så det ikke bruger mere energi end højest nødvendigt, siger han til Installationsmedierne.

Sammen med den nye servicerapport indfører Fjernvarmens Serviceordning også en ny forbedret hjemmeside og et nyt indberetningssystem. Fjernvarmens Serviceordning er en frivillig ordning for både varmeværker og installatører, der sikrer dokumenteret service af små fjernvarmeinstallationer.