26. aug 2014 Høringssvar

Dansk fjernvarmes høringssvar om konceptpapir for indkøb af strategiske reserver i Østdanmark

Energinet. dk
Tonne Kjærsvej 65
7000 Fredericia

Mail: jkl@energinet.dk

Dansk Fjernvarme har d. 11. juli 2014 modtaget ovennævnte udkast til høring og har følgende kommentarer.

Generelt
Dansk Fjernvarme støtter idéen om, at strategiske reserver kan benyttes som værktøj i forbindelse med en midlertidig situation, hvor det kan forudses, at der ikke er tilstrækkelig kapacitet til dækning af efterspørgslen. Det er i den forbindelse væsentligt for Dansk Fjernvarme, at de strategiske reserver ikke deltager i det almindelige elmarked og at kapaciteten bydes ind til den maksimale elpris. Dette burde, i hvert fald på det teoretiske plan, bevirke, at markedet sender prissignaler til aktører om, at der mangler udbud og give incitament til at der bygges ny kapacitet. Strategiske reserver bør afhjælpe det problem, at det tager tid at bygge ny og effektiv produktions kapacitet, hvorimod ændringer i efterspørgslen kan ændre sig med kortere tidshorisont.

Hvis elmarkederne virker efter hensigten og der ikke forekommer uhensigtsmæssigheder i markedet, bør det ideelt set ikke være nødvendigt at indføre kapacitetsmekanismer. Indførsel af strategiske reserver, som et nyt instrument, kan derfor ses, som et instrument til udbedring af uhensigtsmæssigheder i markedet. Problemet med markedet i Østdanmark er, at de anlæg, som er til rådighed for spidslastdrift, er konstrueret til grundlastdrift, hvorfor de ikke kan få økonomi i spidslastdrift alene og meldes ud af markedet. Hvis det kun er grundlastværker, der byder ind på de strategiske reserver, kommer systemet til at finansiere ikke konkurrencedygtige eksisterende grundlast kraftværker og man kan diskutere om det er hensigtsmæssigt. Dette kan være acceptabelt så længe grundlastanlæggene bydes ind med en pris, som er lavere end hvad det vil koste at bygge nye spidslastanlæg, men det vil udskyde tidspunktet for hvornår ny spidslastkapacitet kommer ind i markedet.I situationen, hvor der er udsigt til yderligere udbygning af vindkraft og flere kabelforbindelser til udlandet fra Østdanmark, kan det vise sig om nogle år, at der bliver mindre behov for termisk elproduktionskapacitet.

I den situation kan strategiske reserver være fornuftige i en overgangsperiode. Dansk Fjernvarme har lavet simuleringer som viser, at udbygning med fluktuerende elproduktionskapacitet mindsker behovet for termisk grundlastkapacitet men samtidig øger behovet for termisk spidslastkapacitet. Dette vil medføre, at flere grundlastanlæg må lukke. Hvis der ikke kommer flere spidslastværker bliver konsekvensen, at behovet for strategiske reserver stiger. I kombination med at der evt. ikke kan modtages grundbeløb til den decentrale kapacitet, kan dette endvidere medføre at decentral spidslastkapacitet lukkes i perioden 2018-2020, selvom der kan blive behov for kapaciteten på et senere tidspunkt til spidslastdrift.

Energinet.dk har via. aftale med Kyndbyværket købt manuelle reserver i det Østdanske system. Denne aftale udløber i 2020. Derudover forsvinder de decentrale kraftvarmeværkers grundbeløb med udgangen af 2018. Da begge ordninger påvirker hvem og hvad der kan bydes ind som strategiske reserver jf. ovenstående, kan det være hensigtsmæssigt med mulighed for at byde ind på  2016-2018, på 2019-2020 eller alternativt på hele perioden.

Det har været fremført i debatten, at der fremover kan blive brug for de termiske grundlastanlæg. At det kunne tænkes, at de vil genindtræde i elmarkederne igen, såfremt elpriserne bliver højere. Muligheden for genindtræden vil kunne medføre, at der spekuleres i at få elforbrugerne til at finansiere anlæggene i perioder med lave elpriser, dvs. i perioder fjerne udbud fra det almindelige elmarked. Det bør derfor overvejes, om der skal laves mekanismer for hvorledes anlæggene igen skal kunne genindtræde i elmarkedet, herunder forbud for genindtræden med mindre anlægget er blevet effektiviseret.

Dansk Fjernvarme ser indførsel af det strategiske reservemarked som en erkendelse af, at det ikke i tide er lykkedes at få etableret ”Smart-Grid” eller mere fleksibel efterspørgsel. Øget elasticitet i efterspørgslen fjerner behovet for strategiske reserver. Dansk Fjernvarme efterlyser derfor en strategi for, hvorledes incitamenterne til fleksibelt forbrug kan forbedres inden 2020. Derved kan det strategiske kapacitetsmarked blive en engangsforestilling for 2016-2020, hvorefter fleksible forbrugsmekanismer kan afløse behovet.

Hvem vil deltage
Ikke konkurrencedygtige centrale anlæg vil deltage i det strategiske reserveudbud, og Dansk Fjernvarme skønner, at der er tilstrækkeligt med centrale anlæg, som kan levere de ønskede 300 MW.

Decentrale naturgasbaserede anlæg med lave driftstimer vil deltage så længe de samtidigt kan opretholde grundbeløbet. Mister de grundbeløbet i 2016-2018 ved at deltage, er det Dansk Fjernvarmes vurdering, at de ikke vil byde ind med strategiske reserver. Mister de ikke grundbeløbet er der ca. 175 MW gasturbineanlæg og 200 MW gasmotoranlæg som potentielt kan deltage. Et par af de store gasturbineanlæg i Østdanmark har planer om at omlægge produktionen til biomasse kraftvarme. Denne omstilling skønnes ikke klar før 2016, hvorfor gasturbineanlæggene ikke forventes at deltage i det strategiske reservemarked, da der er behov for deres varmeproduktion indtil omstillingen.

Der er ca. 60 MW industrielle anlæg med lave driftstimer som kan forventes at deltage. Det er vurderingen at de resterende industrielle anlæg med høje driftstimer samt affaldsanlæg ikke vil have økonomisk incitament til at deltage i markedet for strategiske reserver.

Dansk Fjernvarme har ikke tilstrækkelig viden til at kunne vurdere, hvor mange forbrugsanlæg der vil kunne byde ind med kapacitet som strategisk reserve. At medtage forbrug i markedet finder Dansk Fjernvarme sympatisk, men tror at betingelserne for deltagelse er for stramme. Virksomheder kan normalt ikke forudsige salg af produkter, plan for produktion og dermed forbrug af elektricitet med så lang horisont, som der her efterspørges. Forbrugsfleksibilitet skal etableres på de almindelige elmarkeder med kort horisont.

Samlet set er det Dansk Fjernvarmes vurdering, at lukkede eller lukningstruede centrale anlæg vil sætte sig på markedet. Hvorvidt der er nogen som tør binde an med konkurrencedygtige bud for spidslastanlæg som skal ny etableres er tvivlsomt.

Kommentarer til konceptpapiret
Det bør juridisk klarlægges om anlæg som modtager grundbeløb kan deltage. Herunder bør eventuelle ændringer af lovgivningen på plads inden første udbud.

Dansk Fjernvarme mener Energinet.dk bør overveje kravet om, at der kun kan betales start/stop 1 gang pr. døgn. Betalingen bør udløses for hver start/stop. Ikke mindst fordi 2. start aldrig vil være gratis, ligesom man kan argumentere for, at starter som kommer kl. 23 og kl. 01 næste dag udløser 2 start/stop omkostninger.

Modellen for bod ved manglende levering anses af Dansk Fjernvarme som et tilfredsstillende kompromis. Hvis det så efterfølgende viser sig, at der spekuleres i manglende levering, hvis der allerede har været aktivering sidst på året, må reglerne justeres. Uanset model vil der være fordele og ulemper der kan argumenteres for og imod.

På produktionssiden finder Dansk Fjernvarme, at reglen for udetid er fornuftig så længe det tolkes således, at hvis man har meldt sit anlæg ude 72 timer i forvejen så betyder det at anlægget ikke er til rådighed i den meldte periode. Ubalance afregning for produktion bør beskrives yderligere. Så længe produktionen er indbudt i markedet til makspris og producenten afregnes med budpris,  introducerer det en øget risiko i ubalanceafregningen, hvis der leveres for lidt. Denne risiko (om end lille) vil der blive kompenseret for i rådighedsbetalingen hvis det er aktørerne som har den. Energinet.dk bør overveje hvem der samfundsøkonomisk optimalt tager risikoen. For forbrug er reglerne for stramme. F.eks. bør reglen om rådighed være i forhold til et budgetteret indetid og ikke året.

Kapitel 2.2 Sikring af additionalitet i indkøbet:
Dansk Fjernvarme mener Energinet.dk overser det faktum, at der i det danske system er decentral og industriel spidslastkapacitet, som i dag har lave driftstider og som kan byde ind på det strategiske reservemarked. Hvis disse anlæg vinder på det strategiske reservemarked, vil deres bud komme til at mangle i det almindelige elmarked og dermed er der reelt ikke kommet mere kapacitet som ønsket. Det beskrives i konceptpapiret, at modellen skal sikre reel tilgang af nye ressourcer eller sikring af ressourcer som ellers ville blive taget ud af markedet. Hvis der ikke er planer om at tage decentrale spidslastanlæg ud af markedet kan det for disse anlæg anføres, at der ikke er additionalitet i indkøbet, og at de derfor skal diskvalificeres til deltagelse.

Dansk Fjernvarme mener at afsnittet om additionalitet er uklar, idet det ikke fremgår tydeligt hvad der menes. Skal anlæg der deltager i elmarkederne på budtidspunktet f.eks. kunne diskvalificeres? Skal anlæg som ikke har meldt lukning kunne deltage?

Dansk Fjernvarme har ikke yderligere bemærkninger.

Med venlig hilsen

John TangChefkonsulent
Dansk Fjernvarme
jt@danskfjernvarme.dk
Tlf +45 7630 0000


Vi mener

13. sep 2016 Debat

Eksporten afhænger af en stærk forsyningssektor

Fjernvarmesektoren er et marked i vækst, og mulighederne for øget eksport står og falder med en stærk forsyningssektor. Men ministerens fokus har indtil videre været på besparelser og ikke på udvikling. Sådan skriver direktør i Dansk Fjernvarme Kim Mortensen i et indlæg på Altinget.

12. sep 2016 Debat

Dansk Fjernvarme: Debatten bør handle om ejerskab

Privatisering danner grundpræmissen for regeringens seneste McKinsey-rapport over forsyningssektoren. Det pointerer Dansk Fjernvarmes Kim Behnke i et indlæg på Altinget, hvor han ønsker at holde fast sektorens lokale forankring og ejerskab.

07. sep 2016 Pressemeddelelse

Fjernvarmesamarbejde skal øge eksporten i Vestdanmark

Danmark er verdenskendt for fjernvarme. Samtidig spås salget af fjernvarmeløsninger til EU-landene en lys fremtid, og derfor går tre vestdanske regioner nu sammen i et konsortium med grønne organisationer, tænketank og fjernvarmeindustrien for at øge eksporten af fjernvarme fra Vestdanmark.

07. sep 2016 Debat

Nu er det din tur, minister

En fælles aftale om energispareordningen ligger allerede klar på ministerens bord. Men der mangler politisk handlekraft, så energisektoren igen kan hjælpe kunderne med at spare på energien. Sådan skriver vicedirektør i Dansk Fjernvarme, Kim Behnke i et indlæg på Altinget.

22. sep 2016 Debat

Tal er taknemmelige

Regeringens mål for produktivitetsudvikling er relativt og tager ikke højde for værdien af eksempelvis forsyningssikkerhed og klimatilpasning. Det pointerer Dansk Fjernvarmes Rune Moesgaard i en replik til Dansk Erhverv på Altinget.

07. sep 2016 Debat

Ingen kapitalforvaltere i forsyningssektoren, tak

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt vil ikke privatisere, men effektivisere forsyningssektoren. Det vil vi gerne tro på, men det er svært, når det er en grundpræmis i McKinseys rapport, svarer vicedirektør i Dansk Fjernvarme Kim Behnke i flere dagblade.

Leder

29. aug 2016 Leder

Tag magten tilbage

Med lidt større ramasjang end sædvanligt har vi fået den nye politiske sæson skudt i gang. Efter sommerferien har vi set, hvordan regeringen med den såkaldte McKinsey-rapport i hånden vil åbne for nye ejerskabsformer i forsyningssektoren. Rationalet er, at risikovillig og profitdrevet kapital skal kommercialisere sektoren og gøre produktet billigere.

Men hvad bygger de dyre...Læs mere

05. sep 2016 Debat

Klumme: Halvfærdig PSO-løsning bremser udviklingen

Der er ingen, der ønsker at betale fuld pris for noget, hvis de ved, at det bliver billigere i næste måned. Sådan virker regeringens forslag til PSO-løsning. Det skriver analysechef Jesper Koch fra tænketanken Grøn Energi i en klumme på Energy Supply.

05. sep 2016 Debat

Læs venligst rapporten, Skovhus

Forsyningen er ikke principielt imod kommercielle investeringer. Men vi har endnu til gode at se eksempler på, at kommercielt ejerskab har medført højere forsyningssikkerhed og lavere priser for forbrugerne, skriver afdelingschef i Dansk Fjernvarmes Politisk økonomisk sekretariat Rune Moesgaard i et svar til Claus Skovhus fra Berlingske.

22. aug 2016 Debat

Gør vores fælles energi billigere

Vi skal rydde op i afgifter og begrænsninger og tilbyde fælles decentrale løsninger, før der kommer et nyt ryk af individuel energipolitik fra borgere eller virksomheder, skriver vicedirektør i Dansk Fjernvarme Kim Behnke.

Nyhedsbrev

Tilmeld Nyhedsbrev
Afmeld Nyhedsbrev

22. apr 2014 Debat

Grund til bekymring

Sætter man forbrugernes ejerskab af vandsektoren over styr ved en privatisering, så forsvinder enhver mulighed for faldende priser på vand, lyder det fra bestyrelsesformand Uffe Bro.

16. apr 2014 Debat

Klumme Fyr for mennesker – ikke for gråspurve

Overskudsvarmen fra industrien kan være en gevinst for samfundet, men desværre bliver en del projekter stoppet på grund af de nuværende afgifter.