26. sep 2017 Høringssvar

Bekendtgørelse om mellemstore fyringsanlæg

Kate Wieck-Hansen
Teknisk konsulent
T: 76 30 80 23
M: 21 52 72 62
kwh@danskfjernvarme.dk

Høringssvar af udkast til 11 bekendtgørelser mv. af 22 august 2017

Dansk Fjernvarme har modtaget det omfattende materiale og har kun bemærkninger til enkelte af bekendtgørelserne, som angives herunder.

Bekendtgørelse om mellemstore fyringsanlæg:

NOx grænseværdier

Det er beklageligt, at der i bekendtgørelsen er valgt, at bibeholde de Danske NOx grænseværdier for eksisterende kedler ved fast biomasse frem for at anvende EU direktivets krav. Der indføres derved overimplementering af EU lovgivningen. Det har længe været kendt, at de danske NOx grænseværdier, er sat urimelig lave specielt for halm. NOx emissionen stammer fra halmens indhold af kvælstof og ikke termisk dannet NOx. Halm er ikke mulig at vælge efter kvælstofkoncentration, da det varierer efter afgrøde markens beskaffenhed og hvilke afgrøder, der har været dyrket forinden. Kvælstofindholdet i halm er på samme niveau som kul beregnet som g/MJ, (mellem 0,45 -0,8 % N i halm med en brændværdi på 14,5 og i kul 1,1-1,6 med en brændværdi omkring 28 MJ/kg) der ligger i kategorien anden fast brændsel, hvor grænsen for NOx er 650 mg/normal m3. Det påvirker ikke miljøet positivt at ”andre faste brændsler” må have højere NOx emission end biomasse/halm.

Kedel leverandørerne er begyndt at stille krav om kvælstof i den halm, der må anvendes for at kunne overholde kravene til NOx emission i forsøg på at reducere de meget store omkostninger til DeNOx. I nedenstående eksempel er beregninger af omkostningerne vist. Der er tale om en driftsudgift på ca 43 kr/kgNOx fjernet uden at tage højde for investeringen. Som ovennævnt er det ikke en mulighed at vælge halm med lavt kvælstof.

Det er specielt at Danmark anvender halm som biomasse og der er en lang tradition, så en del af værkerne er bygget meget tidligt, hvor NOx fjernelse ikke var introduceret. Værkerne har en lang levetid, typisk min 20 år, som kan blive reduceret på grund af de skrappe krav, der fastholdes.  Ikke alle kedler har plads til indbygning af et DENOx system. Desuden er økonomien i at etablere NOx reduktion med SNCR og ind dysning af ammoniakvand eller urea problematisk på gamle anlæg, hvor ammoniak emissionen kan blive høj hvorved man ikke opnår en optimal løsning, men bidrager med ammoniak i stedet for NOx. Økonomien vil desuden resultere i at en del værker må lukke før tid. Da det sker i områder med lav bebyggelse kan individuel varme blive alternativet. Det kan betyde brændeovne og individuelle fyr som har en større emission. Det er ikke samfundsøkonomisk forsvarligt.

Vi foreslår derfor at der indføres dispensation i henhold til at man i stedet kan anvende EU direktivets krav, for eksisterende anlæg.

Beregningseksempel for omkostninger ved NOx fjernelse

Beregningseksempel for et 7,5 MW anlæg. Omkostninger til anlæg er leveret af kedelleverandør. Driftsomkostninger fra et værk der udførte forsøg med reduktion af NOx med urea i et F&U projekt, hvor der blev fokuseret på optimal placering af urea indsprøjtnings. Ref / ” DeNOX anlæg på halmfyret fjernvarmekedel hos Høng Varmeværk

Driftsomkostninger baseret på et 7,5 MW anlæg 

Partikelemissions grænseværdier

Partikler fra flisanlæg består af normale flyveaske partikler og salte. Det har vist sig at mere end 80 % af de målte partikler består af salte, der ikke som normal flyveaske partikler er sundhedsskadelige.

Siden 2010 er der idriftsat omkring 20 anlæg > 5 MW, der alle har røggaskondensering og kun et par har etableret elektrofilter. Anlæg uden elektrofilter vil alle komme i vanskeligheder på grund af saltindholdet. Omkostningerne til etablering af elektrofiltre er 0,8 mio kr for et 1 MW anlæg og 4 mio kr for et 10 MW anlæg svarende til 0,4 mio. kr./MW. Et af hovedproblemerne er, at finde plads til elektrofiltrene i de bestående bygninger. Det kan blive ekstra dyrt såfremt der skal etableres et nyt hus og lange rørledninger, eller man må flytte anlægget til en ny matrikel, altså reelt lukke det gamle anlæg før levetiden er brugt op. Anlæg der er bygget før 2010 og har haft 20 års levetid i 2030 vil formodentlig skulle lukkes, selv om anlæggene vil kunne drives frem til 2040, men investeringen står ikke mål med udgiften.

Hvis det var sundhedsskadelige stoffer, ville det klart være nødvendigt at foretage bedre rensning, men da der er tale om vandopløselige salte, som ikke tilsvarende er sundhedsskadelige og som er vanskelig at optimere emissionen af, mener Dansk Fjernvarme, at der burde gives mulighed for en alternativ målemetode, hvor saltene udvaskes inden måling. I forvejen anvendes der i Danmark en mere restriktiv målemetode, hvor der kun tørres til 160 grader metodeblad 2 mod 180 grader i andre EU lande efter EN-13284-1. Jævnfør referancelaboratoriets notat fra 11 dec. 2002 ”Støvemissioner til luften”

SO2 emission

Svovlemissionen er udelukkende afhængig af indholdet i halmen og varierer afhængig af hvilke marker halmen stammer fra samt hvilke halmtyper, der er tale om. Det er ikke muligt at vælge halm ud fra svovlindholdet.

Ca. 30 % af svovlet indbindes i asken afhængig af askemængde og kvalitet. Den resterende svovl vil udledes med røggassen medmindre der etableres røggaskondensering.

Halmanlæg, der har etableret røggaskondensering hvor SO2 indbindes, har stort set ikke SO2 emission. Det er derfor irrelevant at foretage målinger. Der er endnu ikke i skattelovgivning fastlagt en indbindingsværdi, men der er foreslået værdier.

Emissionen ligger langt under grænseværdien – typisk under 10 mg/Nm3.

Diverse

Tabel 1 Bilag 3 bestående kedel anlæg ”Anden fast brændsel end fast biomasse” har en NOx grænse på 650 mg/nm3, hvor spidslast har en grænse på 615 mg/nm3. Det er normalt at spidslast og nødanlæg har lempeligere krav end anlæg med fuld drift.  

 

Luftvejledningen kapitel 6:

Gas og gasoliekedler

I hidtil gældende luftvejledning har NOx grænseværdierne åbnet for dispensation for gaskedler idriftsat før 2001 med hensyn til NOx. Grænsen har her været accepteret til 125 mg NOx/nm3 for gasolie op til 250 mg NOx/nm3. Denne dispensationsmulighed er ikke med i den nye bekendtgørelse. Mange gaskedler er idriftsat før 2001 og har en meget lang levetid vist i nedenstående diagram.

Hvis man negativt antager at kedler idriftsat før 1975 er ude af drift i 2025 eller 2030 og kedler efter 2000 har den nye regulering, er der stadig ca. 460 kedler der bliver omfattet af de skrappere regler, idet de fleste anlæg har dispensation i dag. De skal så i princippet alle have skiftet til low NOx brændere. Det vil dog ikke være praktisk mulig for langt hovedparten af de ældre kedler at installere lowNOx brændere, da kedlen er for lille/for kort. Det vil således, såfremt dispensationsmulighederne bortfalder, betyde at ældre kedler ofte med meget få driftstimer vil skulle udskiftes

Belastningen af NOx fra disse kedler bidrager marginalt til NOx emissionen, da anlæggene ofte kører som spidslast anlæg. De ønskes ikke i drift, da det typisk er væsentlig dyrere, at fremstille varme på disse anlæg end alternativet. Det er endvidere overraskende at emissionskravene for normal drift og spidslast samt nødanlæg er ens.

Grænseværdierne i Danmark for NOx fra gasfyrede kedler er desuden lavere end de grænser, der er fastsat i EU direktivet.
Antallet af olie kedler, der står som reserve og spidslast, er ikke kendt, men der er mange og de ovenstående kommentarer er ligeledes gældende for oliekedler.

Dansk Fjernvarme anbefaler derfor at EU-emissionsgrænseværdierne følges.

Bekendtgørelse om begrænsning af emission af nitrogenoxider og carbonmonooxid fra motorer og turbiner

Dansk Fjernvarme er tilfreds med at emissionsværdier fra tidligere bekendtgørelse i det store hele opretholdes. Stramninger for eksisterende motoranlæg fra 2021 kan dog volde problemer, men vil i de fleste tilfælde blive reddet af reglerne for spidslastanlæg, da det ikke forventes at disse anlæg fra 2021 skal køre som grundlast.

For eksisterende turbiner er der stramninger for NOx og lettelser for CO. Det er for så vidt ok, idet der er en sammenhæng mellem NOx og CO, idet lavere NOx kan medføre højere CO. Det virker dog ulogisk at spidslastanlæg har mere strikse krav for CO efter 2021 end før.

Dansk Fjernvarme har ikke yderligere kommentarer til høringsmaterialet. 

Vi mener

05. dec 2017 Pressemeddelelse

Dansk Fjernvarme: Vi frygter manglende garanti for omkostningsloft

Regeringen vil ikke give en garanti for, at fjernvarmeselskabernes pligt til at forberede sig på ny regulering kommer til at ligge indenfor de forventede 183 millioner kroner. Det vækker alvorlig bekymring hos Dansk Fjernvarme.

16. nov 2017 Debat

Vi har kompetente bestyrelser i forsyningssektoren

Der skal bestemt være plads til en debat om ejerforholdene i forsyningssektoren. Men hvis vi må supplere teori med fakta fra den virkelige verden får en bedre debat, skriver Dansk Fjernvarmes Rune Moesgaard.

14. nov 2017 Debat

Nej, afbrænding af biomasse går ikke ud over biodiversitet

REPLIK: Det er en misforståelse, at afbrænding af biomasse fra de danske skove forringer biodiversiteten. Efterlades alt i skovene, går det ud over ejernes økonomi og i sidste ende biodiversiteten, skriver Kate Wieck-Hansen. 

12. nov 2017 Pressemeddelelse

Erhvervspakken sætter strøm til fjernvarmen

Godt nyt for landets fjernvarmekunder, når partierne bag erhvervspakken halverer elafgiften til varmepumper, lyder det fra Dansk Fjernvarme i en reaktion til aftalen om erhvervspakken.

09. nov 2017 Pressemeddelelse

God aftale om EU’s kvotehandelssystem

EU-landene har netop indgået en aftale, der vil give den grønne omstilling et tiltrængt rygstød. Det mener Dansk Fjernvarme, der roser aftalen.

09. nov 2017 Pressemeddelelse

Fornuftigt forslag at halvere elafgift til varme

Elafgiften til varme skal ned, foreslår de Radikales leder Morten Østergaard. Fornuftigt, lyder det fra Dansk Fjernvarme, da det vil gøre det muligt at udnytte overskudsvarmen fra industrien og datacentrene.

Leder

01. dec 2017 Leder

Sæt fjernvarmen fri

Når de nye kommunalpolitikere træder sammen i januar, bør de – i samarbejde med det lokale fjernvarmeselskab – se hinanden i øjnene og lægge en plan for fjernvarmens fremtid. En plan der uvilkårligt kommer til at hænge sammen med det udspil til en ny energipolitisk aftale, som regeringen offentliggør efter nytår.

Vi har meget tydeligt meldt ud, at fjernvarmen kan blive...

Læs mere

10. nov 2017

Klumme: Danmark viser vejen for Europa

Den danske fjernvarme er et internationalt forbillede for, hvordan det er lykkedes at omstille varmesektoren, hvor den vedvarende energi udgør en stadig større andel, skriver Kim Mortensen, direktør Dansk Fjernvarme i en klumme i Energy Supply.

27. okt 2017 Debat

Se på hele skoven - ikke det enkelte træ

Det er nødvendigt at se på biomassen fra det store perspektiv, når man taler om CO2-regnskab, kKate Wieck-Hansen, teknisk konsulent Dansk Fjernvarme i et debatindlæg i Frederiksborg Amts Avis.

20. okt 2017 Debat

Prisen på fjernvarme rasler ned

Prisen på fjernvarme falder, selvom prisen på brændsel har  været stigende. Det skyldes en stærk indsats fra landets fjernvarmeselskaber, der arbejder hver dag for at sikre billig og grøn fjernvarme til forbrugerne, skriver Dansk Fjernvarmes direktør Kim Mortensen i flere medier. 

Nyhedsbrev

Tilmeld Nyhedsbrev
Afmeld Nyhedsbrev

17. aug 2017 Høringssvar

Ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner

Dansk Fjernvarme påpeger, at et kommende salg af gasdistributionsnettet ikke må komme forbrugerne til ugunst. Læs hele høringssvaret her. 

10. aug 2017 Høringssvar

Ændring af lov om varmeforsyning (standardisering)

Dansk Fjernvarme finder det overordnet positivt, at omfanget og kompleksiteten af den kommende proces anerkendes, og at de politiske ønsker gennemføres trinvist. Der er dog bekymring for omstillingsomkostningerne og manglende præcision i dele af lovforslaget.