11. maj 2017 Høringssvar

Energibesparelser i net- og distributionsvirksomheder

Det er Dansk Fjernvarmes overordnede vurdering, at der flere steder ikke er overensstemmelse mellem bekendtgørelsen og aftalen, hvilket naturligvis bør konsekvensrettes. Læs hele høringssvaret her.

Louise Overvad Jensen
Faglig chef
M: 20 26 62 05
loj@danskfjernvarme.dk

Til Energistyrelsen

HØRINGSSVAR TIL BEKENDTGØRELSE OM ENERGIBESPARELSER I NET- OG DISTRIBUTIONSVIRKSOMHEDER

Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder.

Formålet med bekendtgørelsen er at udmønte lovgrundlaget for den frivillige aftale ”Aftale af 16. december 2016 om Energiselskabernes energispareindsats mellem energi-, forsynings- og klimaministeren og net- og distributionsselskaberne inden for el, naturgas, fjernvarme og olie”, herefter energispareaftalen.

Det er Dansk Fjernvarmes overordnede vurdering, at der flere steder ikke er overensstemmelse mellem bekendtgørelsen og aftalen, hvilket naturligvis bør konsekvensrettes. Endvidere savner Dansk Fjernvarme en generel og principiel stillingtagen til sammenhængen mellem energispareaftalen og bekendtgørelsen, så energispareaftalen har forrang for de net- og distributionsselskaber, der har accepteret denne, og man derfor undgår risikoen for dobbeltregulering.

Manglende stringens mellem energispareaftale og bekendtgørelse

Der var et stærkt politisk ønske om at indgå en frivillig aftale med brancherne, og Dansk Fjernvarme mener derfor, at energispareaftalen bør bakkes op af en bekendtgørelse, der beskriver det i energispareaftalen aftalte, da bekendtgørelsen ellers underminerer energispareaftalen. Helt konkrete eksempler herpå er:

  • Prioriteringsfaktoren for energibesparelser realiseret i fjernvarmesektoren med en levetid på over 15 år, hvor prioriteringsfaktoren er 1,5 i energispareaftalen, mens den i bekendtgørelsen er sat til 1.
  • I energispareaftalen kan dokumentation opbevares elektronisk eller skriftligt, mens bekendtgørelsen fastlægger, at opbevaringen skal ske skriftligt etc.
  • Bekendtgørelsens konkretisering af indberetning af korrektioner og omkostninger hertil er markant andre krav end kravene i energispareaftalen.

Der er mange andre eksempler på uoverensstemmelser, ligesom bekendtgørelsen flere steder fremgår uklar, fx er det Dansk Fjernvarmes vurdering at flere henvisninger til samarbejdsorganerne og deres pligter er uhensigtsmæssige, da bekendtgørelsen jo netop primært forpligter de net- og distributionsselskaber, der ikke er en del af energispareaftalen og dermed ikke er en del af samarbejdsorganerne. Der gøres endvidere opmærksom på, at samarbejdsorganerne ingen beføjelser har, det er alene Energistyrelsen og Energitilsynet. Ligeledes bør det fremgå endog meget tydeligt, at selskaber, der melder sig ud af energispareaftalen, tildeles samme energisparemål (+/- et eventuelt under-/overskud) som havde de fortsat i energispareaftalen, og dette mål fratrækkes det i energispareaftalen definerede branchemål for den pågældende branche.

Dansk Fjernvarme deltager gerne i et arbejde om at samstemme bekendtgørelsen med energispareaftalen.

Sammenhæng med energispareaftalen og hjemmelshenvisning

Helt overordnet set savner Dansk Fjernvarme endvidere en generel og principiel stillingtagen til sammenhængen mellem energispareaftalen og bekendtgørelsen, så energispareaftalen har forrang for de net- og distributionsselskaber, der har accepteret denne, og man derfor undgår risikoen for dobbeltregulering.

Det bør fremgå klart indledningsvist, om der er aktiviteter, der kun er reguleret i bekendtgørelsen og ikke i energispareaftalen, ligesom det bør præciseres, at bekendtgørelsen finder anvendelse for alle de net- og distributionsselskaber, der ikke deltager i energispareaftalen eller der i nærmere bestemt omfang tilsidesætter sine forpligtelser i medfør af energispareaftalen. Det bør derudover præciseres, at bekendtgørelsens bestemmelser vedr. gebyrer og tilsyn finder anvendelse på alle net- og distributionsselskaber, således også de selskaber, hvis forpligtelse udmøntes af energispareaftalen.

Der bør endvidere være en hjemmelshenvisning til sikring af, at alle net- og distributionsselskabernes omkostninger til dækning af gebyrudgifter kan indregnes som en nødvendig omkostning i energiprisen, idet det er Dansk Fjernvarmes vurdering, at gebyrudgifter ikke er så direkte forbundet med omkostningen ved selve energibesparelsen, som har en hjemmel i VFL §20, stk. 1.

Endvidere bør det fremgå af bekendtgørelsen, at energisparebidrag ikke skal opkræves af energiarter, der bruges i produktion, der ikke er omfattet af energispareaftalen, fx skal fjernvarmeselskaber ikke betale energisparebidrag til el og naturgas, der benyttes til fjernvarmeproduktion, da fjernvarmeforbrugerne ellers betaler en uforholdsmæssig stor andel af energispareindsatsen.

 

Tilsyn og kontrol

Dansk Fjernvarme hilser det øgede tilsyn og kontrol velkomment, idet der ikke kan herske nogen tvivl om, at der er behov herfor; men vi savner en konkretisering af form og formål. Det er ikke et mål i sig selv, at omkostningerne til tilsyn og kontrol er høje: Omkostningerne opkræves hos forbrugerne, så vi skylder dem, at kontrollen er værdiskabende og ikke kontrol for kontrollens skyld. Man bør således tænke helhedsorienteret, når man definerer kontrol og tilsyn:

- Eksempelvis vil ekstra ressourcer hos Energistyrelsen medføre, at Teknisk Arbejdsgruppe hurtigere kan lukke eventuelle huller, når man bliver opmærksomme på brancher eller energispareaktiviteter, hvor beregningerne er kreative, simpelthen ved at man definerer standardmetoder for, hvordan besparelserne i de specifikke tilfælde skal opgøres, hvilket proaktivt vil lukke huller – i stedet for man i stedet kontrollerer sagerne på bagkant.

- Samkøringen bør ske på tværs af år, ligesom det bør være Energistyrelsen, der er ansvarlig for den, så brancherne ikke skal kontrollere sig selv.

- Der vil naturligvis stadig være behov for at kontrollere de indberettede omkostninger, men et tiltag som at etablere en letforståelig omkostningsvejledning kan minimere fejl i de indberettede omkostninger.

- Energistyrelsens stikprøvekontrol bør udvides, ligesom den med fordel kan gennemføres løbende over året i stedet for den (kun) gennemføres efter indberetning – op til 1½ år efter energibesparelsen er realiseret.

Overgang til 2017

Slutteligt gør Dansk Fjernvarme opmærksom på, at energispareaftalen og bekendtgørelsen og ikke mindst de skabeloner, omkostningsvejledning etc., som net- og distributionsselskaberne skal benytte – i princippet fra 1. januar 2017 – endnu ikke er færdige, og man derfor må forvente en glidende overgang til den nye energispareaftale, ligesom enkelte deadlines bør lempes i 2017.

Vi mener

16. nov 2017 Debat

Vi har kompetente bestyrelser i forsyningssektoren

Der skal bestemt være plads til en debat om ejerforholdene i forsyningssektoren. Men hvis vi må supplere teori med fakta fra den virkelige verden får en bedre debat, skriver Dansk Fjernvarmes Rune Moesgaard.

14. nov 2017 Debat

Nej, afbrænding af biomasse går ikke ud over biodiversitet

REPLIK: Det er en misforståelse, at afbrænding af biomasse fra de danske skove forringer biodiversiteten. Efterlades alt i skovene, går det ud over ejernes økonomi og i sidste ende biodiversiteten, skriver Kate Wieck-Hansen. 

12. nov 2017 Pressemeddelelse

Erhvervspakken sætter strøm til fjernvarmen

Godt nyt for landets fjernvarmekunder, når partierne bag erhvervspakken halverer elafgiften til varmepumper, lyder det fra Dansk Fjernvarme i en reaktion til aftalen om erhvervspakken.

10. nov 2017

Klumme: Danmark viser vejen for Europa

Den danske fjernvarme er et internationalt forbillede for, hvordan det er lykkedes at omstille varmesektoren, hvor den vedvarende energi udgør en stadig større andel, skriver Kim Mortensen, direktør Dansk Fjernvarme i en klumme i Energy Supply.

09. nov 2017 Pressemeddelelse

God aftale om EU’s kvotehandelssystem

EU-landene har netop indgået en aftale, der vil give den grønne omstilling et tiltrængt rygstød. Det mener Dansk Fjernvarme, der roser aftalen.

09. nov 2017 Pressemeddelelse

Fornuftigt forslag at halvere elafgift til varme

Elafgiften til varme skal ned, foreslår de Radikales leder Morten Østergaard. Fornuftigt, lyder det fra Dansk Fjernvarme, da det vil gøre det muligt at udnytte overskudsvarmen fra industrien og datacentrene.

Leder

16. okt 2017 Leder

Billig varme i hele Danmark

De seneste fem år har fjernvarmen netto fået 20.000 nye forbrugere hvert år, og nem og billig varme er helt sikkert en del af forklaringen. Fjernvarmeselskaberne vil gerne fortsætte den positive udvikling, men i horisonten lurer en udfordring, der kan gøre det svært for dem at holde prisen nede. En udfordring, der er politisk besluttet på en baggrund, der ikke længere flugter med...Læs mere

27. okt 2017 Debat

Se på hele skoven - ikke det enkelte træ

Det er nødvendigt at se på biomassen fra det store perspektiv, når man taler om CO2-regnskab, kKate Wieck-Hansen, teknisk konsulent Dansk Fjernvarme i et debatindlæg i Frederiksborg Amts Avis.

20. okt 2017 Debat

Prisen på fjernvarme rasler ned

Prisen på fjernvarme falder, selvom prisen på brændsel har  været stigende. Det skyldes en stærk indsats fra landets fjernvarmeselskaber, der arbejder hver dag for at sikre billig og grøn fjernvarme til forbrugerne, skriver Dansk Fjernvarmes direktør Kim Mortensen i flere medier. 

12. okt 2017 Debat

Replik: Brancheaftale sikrer, at biomassen er grøn

Energibranchen har taget ansvar for at sikre bæredygtig el og varme med brancheaftalen om bæredygtig biomasse. Den sikrer, at biomasse er bæredygtigt – også når det er importeret, skriver Kate Wieck-Hansen, teknisk konsulent hos Dansk Fjernvarme i en replik til NOAH på Altinget.

Nyhedsbrev

Tilmeld Nyhedsbrev
Afmeld Nyhedsbrev

17. aug 2017 Høringssvar

Ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner

Dansk Fjernvarme påpeger, at et kommende salg af gasdistributionsnettet ikke må komme forbrugerne til ugunst. Læs hele høringssvaret her. 

10. aug 2017 Høringssvar

Ændring af lov om varmeforsyning (standardisering)

Dansk Fjernvarme finder det overordnet positivt, at omfanget og kompleksiteten af den kommende proces anerkendes, og at de politiske ønsker gennemføres trinvist. Der er dog bekymring for omstillingsomkostningerne og manglende præcision i dele af lovforslaget.