11. maj 2017 Høringssvar

Energibesparelser i net- og distributionsvirksomheder

Det er Dansk Fjernvarmes overordnede vurdering, at der flere steder ikke er overensstemmelse mellem bekendtgørelsen og aftalen, hvilket naturligvis bør konsekvensrettes. Læs hele høringssvaret her.

Louise Overvad Jensen
Faglig chef
M: 20 26 62 05
loj@danskfjernvarme.dk

Til Energistyrelsen

HØRINGSSVAR TIL BEKENDTGØRELSE OM ENERGIBESPARELSER I NET- OG DISTRIBUTIONSVIRKSOMHEDER

Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder.

Formålet med bekendtgørelsen er at udmønte lovgrundlaget for den frivillige aftale ”Aftale af 16. december 2016 om Energiselskabernes energispareindsats mellem energi-, forsynings- og klimaministeren og net- og distributionsselskaberne inden for el, naturgas, fjernvarme og olie”, herefter energispareaftalen.

Det er Dansk Fjernvarmes overordnede vurdering, at der flere steder ikke er overensstemmelse mellem bekendtgørelsen og aftalen, hvilket naturligvis bør konsekvensrettes. Endvidere savner Dansk Fjernvarme en generel og principiel stillingtagen til sammenhængen mellem energispareaftalen og bekendtgørelsen, så energispareaftalen har forrang for de net- og distributionsselskaber, der har accepteret denne, og man derfor undgår risikoen for dobbeltregulering.

Manglende stringens mellem energispareaftale og bekendtgørelse

Der var et stærkt politisk ønske om at indgå en frivillig aftale med brancherne, og Dansk Fjernvarme mener derfor, at energispareaftalen bør bakkes op af en bekendtgørelse, der beskriver det i energispareaftalen aftalte, da bekendtgørelsen ellers underminerer energispareaftalen. Helt konkrete eksempler herpå er:

  • Prioriteringsfaktoren for energibesparelser realiseret i fjernvarmesektoren med en levetid på over 15 år, hvor prioriteringsfaktoren er 1,5 i energispareaftalen, mens den i bekendtgørelsen er sat til 1.
  • I energispareaftalen kan dokumentation opbevares elektronisk eller skriftligt, mens bekendtgørelsen fastlægger, at opbevaringen skal ske skriftligt etc.
  • Bekendtgørelsens konkretisering af indberetning af korrektioner og omkostninger hertil er markant andre krav end kravene i energispareaftalen.

Der er mange andre eksempler på uoverensstemmelser, ligesom bekendtgørelsen flere steder fremgår uklar, fx er det Dansk Fjernvarmes vurdering at flere henvisninger til samarbejdsorganerne og deres pligter er uhensigtsmæssige, da bekendtgørelsen jo netop primært forpligter de net- og distributionsselskaber, der ikke er en del af energispareaftalen og dermed ikke er en del af samarbejdsorganerne. Der gøres endvidere opmærksom på, at samarbejdsorganerne ingen beføjelser har, det er alene Energistyrelsen og Energitilsynet. Ligeledes bør det fremgå endog meget tydeligt, at selskaber, der melder sig ud af energispareaftalen, tildeles samme energisparemål (+/- et eventuelt under-/overskud) som havde de fortsat i energispareaftalen, og dette mål fratrækkes det i energispareaftalen definerede branchemål for den pågældende branche.

Dansk Fjernvarme deltager gerne i et arbejde om at samstemme bekendtgørelsen med energispareaftalen.

Sammenhæng med energispareaftalen og hjemmelshenvisning

Helt overordnet set savner Dansk Fjernvarme endvidere en generel og principiel stillingtagen til sammenhængen mellem energispareaftalen og bekendtgørelsen, så energispareaftalen har forrang for de net- og distributionsselskaber, der har accepteret denne, og man derfor undgår risikoen for dobbeltregulering.

Det bør fremgå klart indledningsvist, om der er aktiviteter, der kun er reguleret i bekendtgørelsen og ikke i energispareaftalen, ligesom det bør præciseres, at bekendtgørelsen finder anvendelse for alle de net- og distributionsselskaber, der ikke deltager i energispareaftalen eller der i nærmere bestemt omfang tilsidesætter sine forpligtelser i medfør af energispareaftalen. Det bør derudover præciseres, at bekendtgørelsens bestemmelser vedr. gebyrer og tilsyn finder anvendelse på alle net- og distributionsselskaber, således også de selskaber, hvis forpligtelse udmøntes af energispareaftalen.

Der bør endvidere være en hjemmelshenvisning til sikring af, at alle net- og distributionsselskabernes omkostninger til dækning af gebyrudgifter kan indregnes som en nødvendig omkostning i energiprisen, idet det er Dansk Fjernvarmes vurdering, at gebyrudgifter ikke er så direkte forbundet med omkostningen ved selve energibesparelsen, som har en hjemmel i VFL §20, stk. 1.

Endvidere bør det fremgå af bekendtgørelsen, at energisparebidrag ikke skal opkræves af energiarter, der bruges i produktion, der ikke er omfattet af energispareaftalen, fx skal fjernvarmeselskaber ikke betale energisparebidrag til el og naturgas, der benyttes til fjernvarmeproduktion, da fjernvarmeforbrugerne ellers betaler en uforholdsmæssig stor andel af energispareindsatsen.

 

Tilsyn og kontrol

Dansk Fjernvarme hilser det øgede tilsyn og kontrol velkomment, idet der ikke kan herske nogen tvivl om, at der er behov herfor; men vi savner en konkretisering af form og formål. Det er ikke et mål i sig selv, at omkostningerne til tilsyn og kontrol er høje: Omkostningerne opkræves hos forbrugerne, så vi skylder dem, at kontrollen er værdiskabende og ikke kontrol for kontrollens skyld. Man bør således tænke helhedsorienteret, når man definerer kontrol og tilsyn:

- Eksempelvis vil ekstra ressourcer hos Energistyrelsen medføre, at Teknisk Arbejdsgruppe hurtigere kan lukke eventuelle huller, når man bliver opmærksomme på brancher eller energispareaktiviteter, hvor beregningerne er kreative, simpelthen ved at man definerer standardmetoder for, hvordan besparelserne i de specifikke tilfælde skal opgøres, hvilket proaktivt vil lukke huller – i stedet for man i stedet kontrollerer sagerne på bagkant.

- Samkøringen bør ske på tværs af år, ligesom det bør være Energistyrelsen, der er ansvarlig for den, så brancherne ikke skal kontrollere sig selv.

- Der vil naturligvis stadig være behov for at kontrollere de indberettede omkostninger, men et tiltag som at etablere en letforståelig omkostningsvejledning kan minimere fejl i de indberettede omkostninger.

- Energistyrelsens stikprøvekontrol bør udvides, ligesom den med fordel kan gennemføres løbende over året i stedet for den (kun) gennemføres efter indberetning – op til 1½ år efter energibesparelsen er realiseret.

Overgang til 2017

Slutteligt gør Dansk Fjernvarme opmærksom på, at energispareaftalen og bekendtgørelsen og ikke mindst de skabeloner, omkostningsvejledning etc., som net- og distributionsselskaberne skal benytte – i princippet fra 1. januar 2017 – endnu ikke er færdige, og man derfor må forvente en glidende overgang til den nye energispareaftale, ligesom enkelte deadlines bør lempes i 2017.

Vi mener

26. apr 2018 Pressemeddelelse

Energiudspil vil give grønnere og billigere fjernvarme

Der er ros fra fjernvarmeselskabernes brancheforening, Dansk Fjernvarme, til regeringen for sit udspil til en ny energipolitisk aftale. Mere frihed til selskaberne og forslag om en reduceret elvarmeafgift, har længe stået højt på fjernvarmeselskabernes ønskeseddel.

25. apr 2018 Pressemeddelelse

Flot udspil om elvarmeafgift

Regeringen præsenterer i dag et forslag om en permanent reduktion af elvarmeafgiften. Det bringer de store smil frem hos Dansk Fjernvarme, der roser forslaget.

18. apr 2018 Pressemeddelelse

Energiens eksportstjerner: Hold fast i et stærkt hjemmemarked

Et stærkt hjemmemarked for energi og forsyning er afgørende for industriens muligheder på eksportmarkedet og bør derfor stå centralt i en ny energiaftale. Sådan lyder budskabet fra vind-, vand- og varmesektoren forud for en konference om industriens eksportmuligheder.

21. mar 2018 Pressemeddelelse

Branchestatistik: Fjernvarmesektoren holder niveau i udfordret marked

Den danske fjernvarmesektor oplevede øget omsætning og beskæftigelse i 2017, mens eksporten holdt niveau. Det viser Fjernvarmens Branchestatistik 2018. Sektoren savner dog afklaring om fremtidens investeringsvilkår, hvis der skal tempo på udviklingen.

21. mar 2018 Pressemeddelelse

Prisen på fjernvarme er faldet med 12,9 procent

En ny analyse fra Energitilsynet viser, at prisen på fjernvarme er faldet med 12,9 pct. de seneste tre år. Det glæder Dansk Fjernvarme, der dog understreger at næste prisfald kræver politisk handling.

27. feb 2018 Pressemeddelelse

Rådet overser effektiv CO2-reduktion

I Det Miljøøkonomiske Råds årlige rapport leverer Rådet en række fornuftige løsninger til reduktion af CO2-udslippet udenfor kvotesektoren. Men ifølge Dansk Fjernvarme overser Rådet de mest omkostningseffektive løsninger. 

Leder

13. mar 2018 Leder

Hvem piber?

”Hør nu her, Kim. Fjernvarmeværkerne piber, når de siger, at de ikke kan undvære grundbeløbet”. Den kommentar og andre, der minder om den, har jeg hørt flere gange. Præmissen er, at hvis et fjernvarmeselskab, der modtager grundbeløbet, har lavere priser end landsgennemsnittet, får de mere, end de fortjener.

Det er jeg ikke enig i. Hvert enkelt selskab har...

Læs mere

09. feb 2018 Debat

Der er brug for en politisk håndsrækning til fjernvarmekunderne

Uret tikker for de mange varmeforbrugere, der om blot 11 måneder har udsigt til store prisstigninger. Heldigvis ligger løsningerne lige for. Men det kræver en aktiv indsats fra både forbrugere, varmeværker og politikerne, skriver Jesper Koch i et indlæg i Altinget.

24. jan 2018 Debat

Bæredygtig biomasse er en grøn trædesten

Biomassen er det bedste alternativ til kul - både når det handler om de større byer, men også på nationalt plan for at imødekomme målsætninger om en grøn omstilling af vores kraftvarmeværker. 

23. jan 2018 Debat

En lavere elafgift er ikke svaret på alt

Der skal mere til end en sænket elafgift, hvis fjernvarmeværkernes udfordringer skal løses. Giv eltariffer et grundigt eftersyn, og ophæv de rigide krav til kraftvarme og brændselsvalg, som står i vejen for billig og miljøvenlig fjernvarme, skriver Jesper Koch, analysechef i Grøn Energi. 

Nyhedsbrev

Tilmeld Nyhedsbrev
Afmeld Nyhedsbrev

21. dec 2017 Høringssvar

Udkast til ændringsbekendtgørelse til anmeldelsesbekendtgørelsen

Dansk Fjernvarme kommenterer Energitilsynets ændringsbekendtgørelse, der vil medføre ensretning af varmeregnskabsåret. Læs hele høringssvaret her.

21. dec 2017 Høringssvar

Elforsyningsloven og samkøring af oplysninger om energibesparelser

Dansk Fjernvarmes har afgivet høringssvar vedrørende udkast til lov om ændring af elforsyningsloven samt samkøring af oplysninger om realiserede energibesparelser og markedsmæssige vilkår i aftaler om energibesparelser.