11. maj 2017 Høringssvar

Energibesparelser i net- og distributionsvirksomheder

Det er Dansk Fjernvarmes overordnede vurdering, at der flere steder ikke er overensstemmelse mellem bekendtgørelsen og aftalen, hvilket naturligvis bør konsekvensrettes. Læs hele høringssvaret her.

Louise Overvad Jensen
Faglig chef
M: 20 26 62 05
loj@danskfjernvarme.dk

Til Energistyrelsen

HØRINGSSVAR TIL BEKENDTGØRELSE OM ENERGIBESPARELSER I NET- OG DISTRIBUTIONSVIRKSOMHEDER

Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder.

Formålet med bekendtgørelsen er at udmønte lovgrundlaget for den frivillige aftale ”Aftale af 16. december 2016 om Energiselskabernes energispareindsats mellem energi-, forsynings- og klimaministeren og net- og distributionsselskaberne inden for el, naturgas, fjernvarme og olie”, herefter energispareaftalen.

Det er Dansk Fjernvarmes overordnede vurdering, at der flere steder ikke er overensstemmelse mellem bekendtgørelsen og aftalen, hvilket naturligvis bør konsekvensrettes. Endvidere savner Dansk Fjernvarme en generel og principiel stillingtagen til sammenhængen mellem energispareaftalen og bekendtgørelsen, så energispareaftalen har forrang for de net- og distributionsselskaber, der har accepteret denne, og man derfor undgår risikoen for dobbeltregulering.

Manglende stringens mellem energispareaftale og bekendtgørelse

Der var et stærkt politisk ønske om at indgå en frivillig aftale med brancherne, og Dansk Fjernvarme mener derfor, at energispareaftalen bør bakkes op af en bekendtgørelse, der beskriver det i energispareaftalen aftalte, da bekendtgørelsen ellers underminerer energispareaftalen. Helt konkrete eksempler herpå er:

  • Prioriteringsfaktoren for energibesparelser realiseret i fjernvarmesektoren med en levetid på over 15 år, hvor prioriteringsfaktoren er 1,5 i energispareaftalen, mens den i bekendtgørelsen er sat til 1.
  • I energispareaftalen kan dokumentation opbevares elektronisk eller skriftligt, mens bekendtgørelsen fastlægger, at opbevaringen skal ske skriftligt etc.
  • Bekendtgørelsens konkretisering af indberetning af korrektioner og omkostninger hertil er markant andre krav end kravene i energispareaftalen.

Der er mange andre eksempler på uoverensstemmelser, ligesom bekendtgørelsen flere steder fremgår uklar, fx er det Dansk Fjernvarmes vurdering at flere henvisninger til samarbejdsorganerne og deres pligter er uhensigtsmæssige, da bekendtgørelsen jo netop primært forpligter de net- og distributionsselskaber, der ikke er en del af energispareaftalen og dermed ikke er en del af samarbejdsorganerne. Der gøres endvidere opmærksom på, at samarbejdsorganerne ingen beføjelser har, det er alene Energistyrelsen og Energitilsynet. Ligeledes bør det fremgå endog meget tydeligt, at selskaber, der melder sig ud af energispareaftalen, tildeles samme energisparemål (+/- et eventuelt under-/overskud) som havde de fortsat i energispareaftalen, og dette mål fratrækkes det i energispareaftalen definerede branchemål for den pågældende branche.

Dansk Fjernvarme deltager gerne i et arbejde om at samstemme bekendtgørelsen med energispareaftalen.

Sammenhæng med energispareaftalen og hjemmelshenvisning

Helt overordnet set savner Dansk Fjernvarme endvidere en generel og principiel stillingtagen til sammenhængen mellem energispareaftalen og bekendtgørelsen, så energispareaftalen har forrang for de net- og distributionsselskaber, der har accepteret denne, og man derfor undgår risikoen for dobbeltregulering.

Det bør fremgå klart indledningsvist, om der er aktiviteter, der kun er reguleret i bekendtgørelsen og ikke i energispareaftalen, ligesom det bør præciseres, at bekendtgørelsen finder anvendelse for alle de net- og distributionsselskaber, der ikke deltager i energispareaftalen eller der i nærmere bestemt omfang tilsidesætter sine forpligtelser i medfør af energispareaftalen. Det bør derudover præciseres, at bekendtgørelsens bestemmelser vedr. gebyrer og tilsyn finder anvendelse på alle net- og distributionsselskaber, således også de selskaber, hvis forpligtelse udmøntes af energispareaftalen.

Der bør endvidere være en hjemmelshenvisning til sikring af, at alle net- og distributionsselskabernes omkostninger til dækning af gebyrudgifter kan indregnes som en nødvendig omkostning i energiprisen, idet det er Dansk Fjernvarmes vurdering, at gebyrudgifter ikke er så direkte forbundet med omkostningen ved selve energibesparelsen, som har en hjemmel i VFL §20, stk. 1.

Endvidere bør det fremgå af bekendtgørelsen, at energisparebidrag ikke skal opkræves af energiarter, der bruges i produktion, der ikke er omfattet af energispareaftalen, fx skal fjernvarmeselskaber ikke betale energisparebidrag til el og naturgas, der benyttes til fjernvarmeproduktion, da fjernvarmeforbrugerne ellers betaler en uforholdsmæssig stor andel af energispareindsatsen.

 

Tilsyn og kontrol

Dansk Fjernvarme hilser det øgede tilsyn og kontrol velkomment, idet der ikke kan herske nogen tvivl om, at der er behov herfor; men vi savner en konkretisering af form og formål. Det er ikke et mål i sig selv, at omkostningerne til tilsyn og kontrol er høje: Omkostningerne opkræves hos forbrugerne, så vi skylder dem, at kontrollen er værdiskabende og ikke kontrol for kontrollens skyld. Man bør således tænke helhedsorienteret, når man definerer kontrol og tilsyn:

- Eksempelvis vil ekstra ressourcer hos Energistyrelsen medføre, at Teknisk Arbejdsgruppe hurtigere kan lukke eventuelle huller, når man bliver opmærksomme på brancher eller energispareaktiviteter, hvor beregningerne er kreative, simpelthen ved at man definerer standardmetoder for, hvordan besparelserne i de specifikke tilfælde skal opgøres, hvilket proaktivt vil lukke huller – i stedet for man i stedet kontrollerer sagerne på bagkant.

- Samkøringen bør ske på tværs af år, ligesom det bør være Energistyrelsen, der er ansvarlig for den, så brancherne ikke skal kontrollere sig selv.

- Der vil naturligvis stadig være behov for at kontrollere de indberettede omkostninger, men et tiltag som at etablere en letforståelig omkostningsvejledning kan minimere fejl i de indberettede omkostninger.

- Energistyrelsens stikprøvekontrol bør udvides, ligesom den med fordel kan gennemføres løbende over året i stedet for den (kun) gennemføres efter indberetning – op til 1½ år efter energibesparelsen er realiseret.

Overgang til 2017

Slutteligt gør Dansk Fjernvarme opmærksom på, at energispareaftalen og bekendtgørelsen og ikke mindst de skabeloner, omkostningsvejledning etc., som net- og distributionsselskaberne skal benytte – i princippet fra 1. januar 2017 – endnu ikke er færdige, og man derfor må forvente en glidende overgang til den nye energispareaftale, ligesom enkelte deadlines bør lempes i 2017.

Vi mener

21. sep 2017 Debat

Klumme: Energisektoren har brug for smart afgiftsreform

De tre store forsyningssystemer bør bindes sammen. Kun på den måde får vi et grønt og konkurrencedygtigt energisystem. Derfor bør vi vælge den smarte løsning til el-afgiften, skriver analysechef i Grøn Energi, Jesper Koch.

07. sep 2017 Pressemeddelelse

Rapport viser kæmpe potentiale ved fjernkøling

Der er et enormt potentiale for billig og klimavenlig fjernkøling i verden, viser ny rapport fra Rambøll, lavet for DI, Dansk Fjernvarme og Fjernvarmeindustrien. Men det er nødvendigt med et stærkt hjemmemarked, konkluderer rapporten.

06. sep 2017 Pressemeddelelse

Ministeren bør indkalde til genforhandling af energispareaftale

Rigsrevisionen giver hård kritik af energispareordningen. Dansk Fjernvarme opfordrer ministeren til at indkalde parterne til genforhandling af aftalen.

01. sep 2017 Pressemeddelelse

Svindel med energibesparelser skal standses

Energistyrelsen har netop valgt at anmelde 10 aktører, der har udført energibesparelser for energiselskaberne. Dansk Fjernvarme bakker op om anmeldelserne.

23. aug 2017 Pressemeddelelse

Fjernvarmesektoren fokuserer på kerneopgaverne

Forsyningsselskaberne inden for vand og fjernvarme fokuserer på kerneopgaverne med at sikre høj forsyningssikkerhed og reducere omkostninger. Det viser ny analyse, der vækker glæde hos Dansk Fjernvarme.

17. aug 2017 Pressemeddelelse

Salg af gasnet skal beskytte kunderne

Et kommende salg og dermed en sammenlægning af gasdistributionsnettet skal beskytte naturgaskunderne. Det fastslår Dansk Fjernvarme i et høringssvar.

Leder

28. aug 2017 Leder

Skomager bliv ved din læst

Sommeren over har både lokale og nationale medier haft en fest ved at skrive om energiselskaber, der har brugt forbrugernes penge på alt muligt andet end kerneydelserne. Historierne har medført kommentarer fra en lang række forargede politikere, forbrugere og ja, selv store virksomhedsledere, der er uforstående overfor selskabernes forvaltning af deres penge.

Fjernvarmen har ikke været en del af...

Læs mere

28. aug 2017 Debat

Nu har vi overblikket - lad os så få set på afgifterne

Med den seneste energianalyse har politikerne nu mulighed for at få dannet sig et overblik forud for efterårets forhandlinger om en ny energipolitisk aftale. Her bør en målrettet sænkning på afgiften på el til kollektiv varme stå højt prioriteret, mener vicedirektør Kim Behnke.

30. maj 2017 Debat

Klumme: Her er konsekvenserne af en kommercialisering af varmeforsyningen

Et ændret syn på investeringshorisont og risikovillighed kan føre til mindre solvarme, lavere effektivitet og mindre vedvarende energi, skriver analysechef i Grøn Energi Jesper Koch i en klumme på Energy Supply.

30. maj 2017 Debat

Minister til pumperne - varmepumperne

Om bare 3 år skal der være 550 MW varmepumper i fjernvarmesektoren. Indtil nu er der kun installeret lidt over 40 MW. Der er derfor brug for en ekstra indsats for at komme i mål. Dansk Fjernvarme kalder energi-, forsynings- og klimaministeren til pumperne – varmepumperne.

Nyhedsbrev

Tilmeld Nyhedsbrev
Afmeld Nyhedsbrev

18. maj 2017 Høringssvar

Ændring af afskrivningsbekendtgørelsen

Dansk Fjernvarme kritiserer hastværk og vurderer, at en udvidelsen af Energitilsynets beføjelser er unødvendig. Læs hele høringssvaret her.

11. maj 2017 Høringssvar

Gifte i visse fjernvarmesystemer

Som det beskrives i høringsbrevet er der ingen der anvender hydrazin i fjernvarmesystemer og derfor tilslutter Dansk Fjernvarme sig at der ikke er behov for bekendtgørelse. Læs hele høringssvaret her.