22. apr 2014 Debat

Grund til bekymring

Sætter man forbrugernes ejerskab af vandsektoren over styr ved en privatisering, så forsvinder enhver mulighed for faldende priser på vand, lyder det fra bestyrelsesformand Uffe Bro.

Uffe Bro
Dansk Fjernvarmes formand, Uffe Bro. Foto: Lars Horn / Baghuset

Sætter man forbrugernes ejerskab af vandsektoren over styr ved en privatisering, så forsvinder enhver mulighed for faldende priser på vand. Et kommercielt ejerskab af vandværkerne vil have fokus på at tjene penge, og forbrugerne vil være fanget i, at der ikke er et konkurrerende vandværks ledningsnet at blive koblet på. Derfor vil et privatejet vandværk tvinge prisen så højt op som muligt.


Af Uffe Bro, Løgstør, formand for Dansk Fjernvarme

Jeg er virkelig bekymret. Virkelig bekymret for, hvad konsekvenserne af de planer, som regeringen og embedsmænd pusler med om eventuelt at afskaffe det såkaldte hvile-i-sig-selv-princip i vandsektoren, vil blive for forbrugerne.

Går man væk fra princippet om, at ingen må tjene penge på at levere drikkevand, tror jeg, at det udelukkende fører til voksende priser. Aldrig nogensinde til en prissænkning. Hvorfor skulle et kommercielt selskab overhovedet sænke prisen og dermed skære i sin egen fortjeneste? Det er der simpelthen ingen incitamenter til vil ske.

Alligevel har Deloitte i en 278 sider lang rapport konkluderet, at hvile-i-sig-selv-princippet bør afskaffes til fordel for, at private kommercielle virksomheder skal kunne tjene pengene ved eventuelt at kunne effektivisere eller reducere omkostninger – og selv beholde pengene. Den konklusion er ikke overraskende.

Det er det heller ikke, at man dermed forærer enorme værdier til kommercielle aktører, og at man tilmed giver dem en kæmpe mulighed for at hive en stor fortjeneste hjem. Fordi det er et naturligt monopol-område, hvor forbrugeren ikke har noget valg om at vælge en anden leverandør, for der bliver ikke lagt andre vandledninger ind til et hus, hvis forbrugeren skulle finde på at lede efter en konkurrerende leverandør. Dermed skal der andre reguleringsmetoder til end markedskræfterne, for der er ikke tale om et reelt frit marked - og det bliver der heller ikke.

At jeg bekymrer mig om vandsektoren kan måske virke mærkeligt, da jeg er formand for Dansk Fjernvarme. Men svaret er, at dette kun er et skridt på vejen, hvor privatisering af forsyningsområderne sker bid for bid. Næste skridt er også allerede udpeget, for det er affaldssektoren.

Derefter er der kun fjernvarmen tilbage, for el er allerede sendt af sted, og her har mange kritisk påstået, at det var Danmarkshistoriens største tyveri. Det var nemlig el-forbrugerne, der havde betalt for el-nettet og produktionsanlæggene. Til gengæld for salget fik forbrugerne en lang næse og højere elpris.

Tilmed viser de seneste erfaringer også, at når de private selskaber skal investere i infrastrukturen, så hører den almindelige markedsmekanisme op. Dong fik således folketingspolitikernes godkendelse til at lade forbrugerne betale for udskiftningen af elmålere, så de fremadrettet kan blive skiftet til såkaldt smarte el-målere. Dermed satte politikerne de fri markedskræfter ud af kraft. Gratis for politikerne, men rasende dyrt for forbrugerne.

I modsætning til Dong, så har de forbrugerejede el-selskaber selv betalt for at sætte de samme el-målere op, fordi det er en god ide både for selskaberne og for forbrugerne.

Hele den såkaldte liberalisering af elsektoren blev trukket ned over forbrugerne med argumentet, at det ville give lavere el-priser. Det har det ikke gjort. Forbrugernes elregninger er ikke svundet ind. Tværtimod.

Det vil de heller ikke gøre for vandsektorens vedkommende, og slet ikke for affaldsforbrændingsanlæggenes vedkommende. Forbrugerne får højere priser, og den påståede effektiviseringsgevinst ryger i inderlommen på de nyere ejere, som ikke har noget som helst incitament til at lade den komme forbrugerne til gode. Ved affaldsanlæggene vil det betyde, at den forskel i pris på fjernvarme baseret på affaldsforbrænding og så et alternativt brændsel i form af biomasse, ja, den stryger eventuelt nyere ejere til sig selv. Forbrugerne får kun en højere varmepris, hverken mere effektiv, mere grøn eller mere komfortabel varme. Kun højere regninger. Faktisk er der en prisforskel på ca. 3000 kr. årligt for et såkaldt standardhus, som eventuelle nye ejere kan sikre sig. 3000 kr.!

Den bedste forbrugerbeskyttelse mod netop den slags plyndringstogt i forbrugernes tegnebøger er forbruger-eje. For dermed er det forbrugernes interesse, bedst og billigst forsyning, der vægtes højest. Ikke den højest mulige pris, fordi den giver den største gevinst. Og der vil ikke blive investeret i ny, innovativ og grøn teknologi, for det er ikke kortsigtet i et kommercielt selskabs interesse at gøre. Der er kun en ting, der er værre end et offentligt monopol, og det er privat monopol. Jeg har svært ved at forestille mig, at netop dette er målet for regeringen.

(Bragt i Nordjyske Stiftstidende 18. april 2014)

Vi mener

12. dec 2017 Pressemeddelelse

Klimarådet: Fjernvarmen er billigste vej til grønt energisystem

Andelen af vedvarende energi i 2030 skal være 55% og el og fjernvarmen er afgørende for at indfri målet. Fjernvarmens tænketank Grøn Energi roser Klimarådets seneste rapport.

05. dec 2017 Pressemeddelelse

Dansk Fjernvarme: Vi frygter manglende garanti for omkostningsloft

Regeringen vil ikke give en garanti for, at fjernvarmeselskabernes pligt til at forberede sig på ny regulering kommer til at ligge indenfor de forventede 183 millioner kroner. Det vækker alvorlig bekymring hos Dansk Fjernvarme.

30. nov 2017 Høringssvar

15 bekendtgørelser der overfører opgaver fra Energinet til Energistyrelsen

DFj hilser opgaveoverførslen velkommen, men påpeger at man også godt kunne overføre Energinets myndighedsopgaver vedrørende gasdistributionsnettet, og at den omlægning af PSO afgiften de laver på ilandføringskabler fra kystnære havvindmøller kan være i strid med den politiske aftale om afskaffelse af PSO-afgiften af 17. november 2016.

12. nov 2017 Pressemeddelelse

Erhvervspakken sætter strøm til fjernvarmen

Godt nyt for landets fjernvarmekunder, når partierne bag erhvervspakken halverer elafgiften til varmepumper, lyder det fra Dansk Fjernvarme i en reaktion til aftalen om erhvervspakken.

09. nov 2017 Pressemeddelelse

God aftale om EU’s kvotehandelssystem

EU-landene har netop indgået en aftale, der vil give den grønne omstilling et tiltrængt rygstød. Det mener Dansk Fjernvarme, der roser aftalen.

Leder

01. dec 2017 Leder

Sæt fjernvarmen fri

Når de nye kommunalpolitikere træder sammen i januar, bør de – i samarbejde med det lokale fjernvarmeselskab – se hinanden i øjnene og lægge en plan for fjernvarmens fremtid. En plan der uvilkårligt kommer til at hænge sammen med det udspil til en ny energipolitisk aftale, som regeringen offentliggør efter nytår.

Vi har meget tydeligt meldt ud, at fjernvarmen kan blive...

Læs mere

20. okt 2017 Debat

Prisen på fjernvarme rasler ned

Prisen på fjernvarme falder, selvom prisen på brændsel har  været stigende. Det skyldes en stærk indsats fra landets fjernvarmeselskaber, der arbejder hver dag for at sikre billig og grøn fjernvarme til forbrugerne, skriver Dansk Fjernvarmes direktør Kim Mortensen i flere medier. 

12. okt 2017 Debat

Replik: Brancheaftale sikrer, at biomassen er grøn

Energibranchen har taget ansvar for at sikre bæredygtig el og varme med brancheaftalen om bæredygtig biomasse. Den sikrer, at biomasse er bæredygtigt – også når det er importeret, skriver Kate Wieck-Hansen, teknisk konsulent hos Dansk Fjernvarme i en replik til NOAH på Altinget.

05. okt 2017 Debat

Replik: Teori alene giver ikke mere overskudsvarme i stuerne

Dansk Energis forslag om en forenkling af overskudsvarmeafgiften er fin teori, men passer ikke nødvendigvis til virkeligheden, skriver John Tang, chefkonsulent i Dansk Fjernvarme.

Nyhedsbrev

Tilmeld Nyhedsbrev
Afmeld Nyhedsbrev

07. nov 2017 Høringssvar

Udkast til bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling på varmeområdet 

Energitilsynet oplyser, at den kommende gebyrbekendtgørelse på varmeområdet alene har mindre ændringer af administrativ karakter. Formålet med reglerne på varmeområdet er primært at sikre Energitilsynet bemyndigelse til at udstede bekendtgørelser om betaling for myndighedsbehandling på varmeområdet. Dansk Fjernvarme har på denne baggrund ikke nogle bemærkninger til bekendtgørelsen.