22. apr 2014 Debat

Grund til bekymring

Sætter man forbrugernes ejerskab af vandsektoren over styr ved en privatisering, så forsvinder enhver mulighed for faldende priser på vand, lyder det fra bestyrelsesformand Uffe Bro.

Uffe Bro
Dansk Fjernvarmes formand, Uffe Bro. Foto: Lars Horn / Baghuset

Sætter man forbrugernes ejerskab af vandsektoren over styr ved en privatisering, så forsvinder enhver mulighed for faldende priser på vand. Et kommercielt ejerskab af vandværkerne vil have fokus på at tjene penge, og forbrugerne vil være fanget i, at der ikke er et konkurrerende vandværks ledningsnet at blive koblet på. Derfor vil et privatejet vandværk tvinge prisen så højt op som muligt.


Af Uffe Bro, Løgstør, formand for Dansk Fjernvarme

Jeg er virkelig bekymret. Virkelig bekymret for, hvad konsekvenserne af de planer, som regeringen og embedsmænd pusler med om eventuelt at afskaffe det såkaldte hvile-i-sig-selv-princip i vandsektoren, vil blive for forbrugerne.

Går man væk fra princippet om, at ingen må tjene penge på at levere drikkevand, tror jeg, at det udelukkende fører til voksende priser. Aldrig nogensinde til en prissænkning. Hvorfor skulle et kommercielt selskab overhovedet sænke prisen og dermed skære i sin egen fortjeneste? Det er der simpelthen ingen incitamenter til vil ske.

Alligevel har Deloitte i en 278 sider lang rapport konkluderet, at hvile-i-sig-selv-princippet bør afskaffes til fordel for, at private kommercielle virksomheder skal kunne tjene pengene ved eventuelt at kunne effektivisere eller reducere omkostninger – og selv beholde pengene. Den konklusion er ikke overraskende.

Det er det heller ikke, at man dermed forærer enorme værdier til kommercielle aktører, og at man tilmed giver dem en kæmpe mulighed for at hive en stor fortjeneste hjem. Fordi det er et naturligt monopol-område, hvor forbrugeren ikke har noget valg om at vælge en anden leverandør, for der bliver ikke lagt andre vandledninger ind til et hus, hvis forbrugeren skulle finde på at lede efter en konkurrerende leverandør. Dermed skal der andre reguleringsmetoder til end markedskræfterne, for der er ikke tale om et reelt frit marked - og det bliver der heller ikke.

At jeg bekymrer mig om vandsektoren kan måske virke mærkeligt, da jeg er formand for Dansk Fjernvarme. Men svaret er, at dette kun er et skridt på vejen, hvor privatisering af forsyningsområderne sker bid for bid. Næste skridt er også allerede udpeget, for det er affaldssektoren.

Derefter er der kun fjernvarmen tilbage, for el er allerede sendt af sted, og her har mange kritisk påstået, at det var Danmarkshistoriens største tyveri. Det var nemlig el-forbrugerne, der havde betalt for el-nettet og produktionsanlæggene. Til gengæld for salget fik forbrugerne en lang næse og højere elpris.

Tilmed viser de seneste erfaringer også, at når de private selskaber skal investere i infrastrukturen, så hører den almindelige markedsmekanisme op. Dong fik således folketingspolitikernes godkendelse til at lade forbrugerne betale for udskiftningen af elmålere, så de fremadrettet kan blive skiftet til såkaldt smarte el-målere. Dermed satte politikerne de fri markedskræfter ud af kraft. Gratis for politikerne, men rasende dyrt for forbrugerne.

I modsætning til Dong, så har de forbrugerejede el-selskaber selv betalt for at sætte de samme el-målere op, fordi det er en god ide både for selskaberne og for forbrugerne.

Hele den såkaldte liberalisering af elsektoren blev trukket ned over forbrugerne med argumentet, at det ville give lavere el-priser. Det har det ikke gjort. Forbrugernes elregninger er ikke svundet ind. Tværtimod.

Det vil de heller ikke gøre for vandsektorens vedkommende, og slet ikke for affaldsforbrændingsanlæggenes vedkommende. Forbrugerne får højere priser, og den påståede effektiviseringsgevinst ryger i inderlommen på de nyere ejere, som ikke har noget som helst incitament til at lade den komme forbrugerne til gode. Ved affaldsanlæggene vil det betyde, at den forskel i pris på fjernvarme baseret på affaldsforbrænding og så et alternativt brændsel i form af biomasse, ja, den stryger eventuelt nyere ejere til sig selv. Forbrugerne får kun en højere varmepris, hverken mere effektiv, mere grøn eller mere komfortabel varme. Kun højere regninger. Faktisk er der en prisforskel på ca. 3000 kr. årligt for et såkaldt standardhus, som eventuelle nye ejere kan sikre sig. 3000 kr.!

Den bedste forbrugerbeskyttelse mod netop den slags plyndringstogt i forbrugernes tegnebøger er forbruger-eje. For dermed er det forbrugernes interesse, bedst og billigst forsyning, der vægtes højest. Ikke den højest mulige pris, fordi den giver den største gevinst. Og der vil ikke blive investeret i ny, innovativ og grøn teknologi, for det er ikke kortsigtet i et kommercielt selskabs interesse at gøre. Der er kun en ting, der er værre end et offentligt monopol, og det er privat monopol. Jeg har svært ved at forestille mig, at netop dette er målet for regeringen.

(Bragt i Nordjyske Stiftstidende 18. april 2014)

Vi mener

11. okt 2017 Pressemeddelelse

Det er blevet billigere at være fjernvarmekunde

Ny analyse: De danske fjernvarmekunder har i gennemsnit sparet mere end 1.500 kroner på deres varmeregning de seneste tre år.

05. okt 2017 Pressemeddelelse

Nyt forsyningstilsyn skal få energisektoren til at løbe hurtigere

Ny politisk aftale skal sikre hurtigere sagsbehandling hos Energitilsynet, der samtidig skifter navn til Forsyningstilsynet. Dansk Fjernvarme deler ønsket om et stærkt og uafhængigt tilsyn.

07. sep 2017 Pressemeddelelse

Rapport viser kæmpe potentiale ved fjernkøling

Der er et enormt potentiale for billig og klimavenlig fjernkøling i verden, viser ny rapport fra Rambøll, lavet for DI, Dansk Fjernvarme og Fjernvarmeindustrien. Men det er nødvendigt med et stærkt hjemmemarked, konkluderer rapporten.

06. sep 2017 Pressemeddelelse

Ministeren bør indkalde til genforhandling af energispareaftale

Rigsrevisionen giver hård kritik af energispareordningen. Dansk Fjernvarme opfordrer ministeren til at indkalde parterne til genforhandling af aftalen.

01. sep 2017 Pressemeddelelse

Svindel med energibesparelser skal standses

Energistyrelsen har netop valgt at anmelde 10 aktører, der har udført energibesparelser for energiselskaberne. Dansk Fjernvarme bakker op om anmeldelserne.

Leder

16. okt 2017 Leder

Billig varme i hele Danmark

De seneste fem år har fjernvarmen netto fået 20.000 nye forbrugere hvert år, og nem og billig varme er helt sikkert en del af forklaringen. Fjernvarmeselskaberne vil gerne fortsætte den positive udvikling, men i horisonten lurer en udfordring, der kan gøre det svært for dem at holde prisen nede. En udfordring, der er politisk besluttet på en baggrund, der ikke længere flugter med...Læs mere

30. maj 2017 Debat

Klumme: Her er konsekvenserne af en kommercialisering af varmeforsyningen

Et ændret syn på investeringshorisont og risikovillighed kan føre til mindre solvarme, lavere effektivitet og mindre vedvarende energi, skriver analysechef i Grøn Energi Jesper Koch i en klumme på Energy Supply.

30. maj 2017 Debat

Minister til pumperne - varmepumperne

Om bare 3 år skal der være 550 MW varmepumper i fjernvarmesektoren. Indtil nu er der kun installeret lidt over 40 MW. Der er derfor brug for en ekstra indsats for at komme i mål. Dansk Fjernvarme kalder energi-, forsynings- og klimaministeren til pumperne – varmepumperne.

16. maj 2017 Debat

Regeringen har ingen eksempler på overinvesteringer

Forsyningsstrategien har to argumenter for at ændre selskabernes lånemuligheder og begrænse adgangen til KommuneKredit. Ingen af dem bakkes op af dokumentation på overinvesteringer i fjernvarmen, skriver Dansk Fjernvarmes direktør Kim Mortensen i et indlæg på Altinget.

Nyhedsbrev

Tilmeld Nyhedsbrev
Afmeld Nyhedsbrev

22. aug 2017 Høringssvar

Ændring af bekendtgørelse om kommuners indberetninger og erklæringer

Dansk Fjernvarme kommenterer en præcisering af, at der ikke skal ske modregning af ikke-opkrævet forrentning. Læs hele høringssvaret her. 

17. aug 2017 Høringssvar

Lov om registrering af ledningsejere

Dansk Fjernvarme er overordnet positiv i forhold til en højere grad af standardisering og et forbedret system til håndtering af ledningsejerforespørgsler. Læs hele høringssvaret her.