15. mar 2017

Regelmæssige servicetjek kan sænke varmeregningen

Faste servicetjek af fjernvarmeinstallationen via Fjernvarmens Serviceordning holder anlægget i form. Det kan give en lavere varmeregning, oplyser magasinet Fjernvarmen, der netop er udkommet.

Et besøg af Fjernvarmens Serviceordning kan betyde både besparelser på varmeforbruget og dermed varmeregningen. Foto: Jesper Voldgaard
Et besøg af Fjernvarmens Serviceordning kan betyde både besparelser på varmeforbruget og dermed varmeregningen. Foto: Jesper Voldgaard

Det er en selvfølgelighed for de fleste bilejere at få den firhjulede tjekket og optimeret på kryds og tværs ved serviceeftersyn hos en mekaniker efter faste intervaller. Bremserne tjekkes, filtre renses, og motoren får frisk olie, så maskineriet er klar til at køre videre. Men får du også udført regelmæssig service på din fjernvarmeinstallation, så den kører bedst muligt?

De seneste ti år har VVS-montører i Fjernvarmens Serviceordning tjekket fjernvarmeinstallationer, rør, gulvvarme og radiatorer i danske boliger. Blandt de danskere, der benytter ordningen, er Kristen S. Mark, der netop har fået hovedeftersyn af sit parcelhus i Hadsten.

- Vi får eksperter til at gennemgå installationerne og vurdere, hvad vi kan gøre. På den måde kan vi optimere vores varmeforbrug. Kan vi spare varme, optimerer vi jo også på vores økonomi, siger Kristen S. Mark til magasinet Fjernvarmen, der netop er udkommet.

84 fjernvarmeselskaber og 346 servicefirmaer er med i Fjernvarmens Serviceordning.

- Dansk Fjernvarme giver serviceordningen sin varmeste opbakning og ser gerne, at endnu flere varmeforsyninger bliver del af den. Ordningen har styrket fokus på kvaliteten af installationerne og har bidraget til at løfte den, siger teknisk konsulent i Dansk Fjernvarme Rasmus Bundegaard Eriksen.

Serviceordningen består af to centrale elementer: VVS’ere tager en tillægsuddannelse i fjernvarme og certificeres, så de kan udføre de servicetjek, der er det andet element i ordningen i form af de faste hovedeftersyn og serviceeftersyn, som forbrugerne får udført med faste intervaller.

Mange fejl kan rettes
Fjernvarmens Serviceordning har et indberetningssystem, som ­montører leverer oplysninger om fjernvarmeinstallationerne til når de har udført besøg hos kunderne.

- Tallene viser, at der er fejl på over halvdelen af fjern­varmeinstallationerne, og det gode ved at opdage dem er, at de jo så kan rettes. Der er mange forskellige årsager til fejlene, men ofte er det forindstilling af radiatorventiler, den er gal med. Ved ekspansionssystemer, varmtvandstempe­ratur og automatik til vejrkompensering er der fejl på 25 procent af installationerne. Der er altså klart potentiale for at gøre det bedre, siger sekretariatsleder for Fjernvarmens Serviceordning, Kai Borggreen fra Teknologisk Institut til magasinet Fjernvarmen.

Kai Borggreen fortæller, at for 20 procent af installationerne betyder hovedeftersynet, at afkølingen er for­bedret mellem 4 og 16 grader.

Det er de enkelte fjernvarmeselskaber, der beslutter, om de vil tilbyde ordningen til deres varmekunder - eventuelt i samarbejde med lokale vvs-installatører. Der er også vvs-installatører, der tilbyder ordningen udenom varmeselskaberne.

På www.fjr-ordning.dk kan fjernvarmekunder finde servicevirksomheder i deres lokalområde og samtidig se hvilke fjernvarmeselskaber, der er en del af ordningen.

Magasinet

mar 2017

10. mar 2017

På jagt efter energibesparelser i et 70’er hus i Hadsten

Tag med Fjernvarmens Serviceordning til det helt store eftersyn i et parcelhus fra 1970’erne – på jagt efter energibesparelser. Og følg med det østligste Jylland hvor Grenaa Varmeværk er i gang med at opføre et nyt flisværk, der med tiden meget gerne skal suppleres med overskudsvarme fra gærfabrikken på nabogrunden. Læs også om forsyningssektorens fælles indspark i debatten – og om det, der er vigtigst at vide om energispareaftalen nu og her.

17. nov 2016 Fjernvarmen

Medieinformation

Annoncering i magasinet Fjernvarmen er målrettet markedsføring. Du kan hente medieinformation for 2017 her - og se priser, rabatter, deadlines og tekniske specifikationer.

30. nov 2016 Fjernvarmen

Abonnement

Fjernvarmen udkommer syv gange i 2017. Bestil dit abonnement her.

Leder

10. mar 2017 Leder

Luftig politik må ikke ødelægge en god udvikling

Hvordan skal fremtidens forsyningssektor indrettes? Det er det helt store spørgsmål, der diskuteres i øjeblikket. Regeringens bud kender vi fra udspillet til en forsyningsstrategi. Men vi er mange ude i virkeligheden, der har nærlæst udspillet, og vi tvivler stærkt på, at det er den rigtige vej til at opnå mindre regninger til kunderne, høj forsyningssikkerhed og fortsat grøn...

Læs mere

17. nov 2016 Fjernvarmen

Syv udgivelser i 2017

Se her hvornår, magasinet lander i din postkasse, og hvornår vi har deadline for annoncer.

30. nov 2016 Fjernvarmen

Læserundersøgelse: Vi har spurgt læserne, og de er rigtig godt tilfredse

Vi har i samarbejde med DG Media gennemført en læserundersøgelse af magasinet Fjernvarmen (september 2016).

17. nov 2016 Fjernvarmen

For medlemmer: Stillingsannonce i Fjernvarmen

Flere fjernvarmeselskaber vælger at annoncere efter nye medarbejdere med en stillingsannonce i Fjernvarmen.

30. nov 2016 Fjernvarmen

For medlemmer: Annonce i anledning af receptioner og indvielser

Vi hjælper med annoncen, når I holder reception og vil fortælle om et jubilæum, en indvielse eller andre mærkedage.

mar 2017

Fjernvarmen nr. 2, marts 2017

jan 2017

Fjernvarmen nr. 1 februar 2017

nov 2016

Fjernvarmen nr. 7 december 2016

okt 2016

Fjernvarmen nr. 6 oktober 2016

aug 2016

Fjernvarmen nr. 5 september 2016

jun 2016

Fjernvarmen nr. 4 juni 2016

apr 2016

Fjernvarmen nr. 3 april 2016

mar 2016

Fjernvarmen nr. 2 marts 2016

feb 2016

Fjernvarmen nr. 1 februar 2016

dec 2015

Fjernvarmen nr. 12 december 2015

nov 2015

Fjernvarmen nr. 11 november 2015

okt 2015

Fjernvarmen nr. 10 oktober 2015

sep 2015

Fjernvarmen nr. 9 september 2015

jul 2015

Fjernvarmen nr. 7/8 juli/august 2015

jun 2015

Fjernvarmen nr. 6 juni 2015

maj 2015

Fjernvarmen nr. 5 maj 2015

apr 2015

Fjernvarmen nr. 4 april 2015

mar 2015

Fjernvarmen nr. 3 marts 2015

feb 2015

Fjernvarmen nr. 2 februar 2015

jan 2015

Fjernvarmen nr. 1 januar 2015

dec 2014

Fjernvarmen nr. 12 december 2014

nov 2014

Fjernvarmen nr. 11 november 2014

okt 2014

Fjernvarmen nr. 10 oktober 2014

sep 2014

Fjernvarmen nr. 9 september 2014

jul 2014

Fjernvarmen nr. 7/8 jul/aug 2014

jun 2014

Fjernvarmen nr. 6 juni 2014

maj 2014

Fjernvarmen nr. 5 maj 2014

apr 2014

Fjernvarmen nr. 4 april 2014

feb 2014

Fjernvarmen nr. 3 marts 2014

mar 2014

Fjernvarmen nr. 2 februar 2014

jan 2014

Fjernvarmen nr. 1 januar 2014

dec 2013

Fjernvarmen nr. 12 december 2013

nov 2013

Fjernvarmen nr. 11 november 2013

okt 2013

Fjernvarmen nr. 10 oktober 2013

sep 2013

Fjernvarmen nr. 9 september 2013

jul 2013

Fjernvarmen nr. 7/8 juli 2013

jun 2013

Fjernvarmen nr. 6 juni 2013

maj 2013

Fjernvarmen nr. 5 maj 2013

apr 2013

Fjernvarmen nr. 4 april 2013

mar 2013

Fjernvarmen nr. 3 marts 2013

feb 2013

Fjernvarmen nr. 2 februar 2013

jan 2013

Fjernvarmen nr. 1 januar 2013

dec 2012

Fjernvarmen nr. 12 december 2012

nov 2012

Fjernvarmen nr. 11 november 2012

okt 2012

Fjernvarmen nr. 10 oktober 2012

sep 2012

Fjernvarmen nr. 9 september 2012

jul 2012

Fjernvarmen nr. 7/8 juli 2012

jun 2012

Fjernvarmen nr. 6 juni 2012

maj 2012

Fjernvarmen nr. 5 maj 2012

apr 2012

Fjernvarmen nr. 4 april 2012

mar 2012

Fjernvarmen nr. 3 marts 2012

feb 2012

Fjernvarmen nr. 2 februar 2012

jan 2012

Fjernvarmen nr. 1 januar 2012